Jagten på det Ægte Italien…

Claudia & ClausAf Susanne LouwFoto: B. Lütken

Italienerne synes, man spiser bedre hjemme end ude og bruger gerne flere timer på hver dag at forberede det fælles familiemåltid. I Danmark er det lige omvendt: Vi synes, vi spiser bedst ude – og bruger gennemsnitligt kun ½ time på at forberede det daglige fællesmåltid. At finde og forstå italienernes valg og kultur er for parret, italienskfødte Claudia og danske Claus blevet en mission udi ”jagten på den italienske sjæl”.

Claudias og Claus’ mission – at finde ind til det ægte og autentiske Italien – har de valgt at finde gennem den italienske madkultur. For skal man finde ind til den italienske sjæl, skal man efter deres mening finde vejen dertil gennem Italiens traditionsrige og mangfoldige køkken.
Parret valgte derfor for få år siden at bruge deres ferier på at besøge og udforske Italien. De har ad flere omgange besøgt landet – senest med ture til Abruzzo og Livorno, hvor de med et TV-hold fra DK4 har søgt ind til kernen i det italienske køkken. Ikke ved at besøge de store restauranter – men ved at besøge små, lokale familiers køkkener og få indblik i deres dagligdag – og prøve nogle af de mange forskellige opskrifter, der præges af helt lokale traditioner. ”Som dansker tror man f.eks., at pasta bare er pasta lavet efter den samme opskrift. Det fandt vi ud af slet ikke var tilfældet. Opskrifterne på pasta og pastaretter varierer meget alt efter, hvilken region ja endda landsby, man befinder sig i”, siger Claus. Og ikke blot madkulturen skifter fra by til by – også den generelle kultur og mentalitet er meget forskellig fra nord til syd i landet.

Claudia og Claus
Claudia og Claus

Traditioner og familiesammenhold er vigtigt
I den italienske madkultur ligger der mange traditioner gemt, som er gået i arv fra generation til generation. Det er et af svarene på, hvordan det er lykkedes italienerne at bevare det autentiske islæt og udtryk i f.eks. gastronomien. I Danmark svarer det til at bevare de mange forskellige egnsretter rundt om i landet. At bevare dem er der igen fokus på efter en del år, hvor det moderne og eksotiske køkken ellers havde overtaget megen kogekunst i de danske hjem.
Et andet svar på den italienske sjæl handler om kernen og omdrejningspunktet i Italien, som er ens alle steder i landet:

Familien og de fælles måltider. At mødes til måltiderne er en grundsten i den italienske kultur og et vigtigt element i hverdagen. Maden og vinen nydes i fællesskabet – og kvinden i huset bruger ofte mange timer på indkøb og tilberedning af det fælles måltid – hver dag.

En anden opdagelse, de gjorde undervejs var, at overalt var mange af de vigtige gamle håndværk både i og uden for gastronomien for år tilbage ved at gå tabt. ”De unge rejste fra de små landsbyer og familieforetagender havde så ingen naturlige arvtagere til at videreføre den traditionsbundne produktion. Men krisen ændrede dette billede. De unge blev eller kom tilbage til familieforetagenderne og er efterfølgende i mange tilfælde blevet der for at videreføre familieforetagendet”, fortæller Claus.
Rejserne har allerede bragt Claudia og Claus vidt omkring: Fra besøg hos en fårehyrde og i antikke fiskerhuse, til besøg i vinmarker i regionerne og set hvordan pasta-redskabet La Chitarra håndbygges den dag i dag.

cc1

Det lokale islæt
Claudia og Claus erfarede også, at mange af råvarerne, der bruges i maden i de små hjem, så vidt muligt stammer fra de lokale områders producenter. Man fristes til at kalde det en ’bæredygtig trend’ – noget man i Danmark på mange spisesteder i dag tilstræber at leve efter – at bruge de tæt-på producerede råvarer for at spare co2-udledning ved lange fly- og skibstransporter fra eksotiske lande – og i øvrigt støtte den nationale og lokale råvareproduktion.
Blandt alle deres besøg i Abruzzo-området var det besøgede hos de enkelte små familier, der gjorde størst indtryk på parret. Claus’ største oplevelse var at lave mad sammen med husmoderen Regina, hvor de sammen i hendes køkken lavede pasta alla Chitarra med ragú. En populær egnsret, som Regina gerne serverer for familien flere gange om ugen. Og Claudia var dybt fascineret af fårehyrden Hr. Enio’s liv og færden i den barske natur – året rundt.

Nyt rejseprodukt på vej
Som en udløber af turene til Italien, har parret senest valgt at samarbejde med et stort rejsebureau, hvor alle os andre snart kan få mulighed for at opleve nogle af de ting, parret selv har erfaret på turene til Italien. Der er tale om ”autentiske rejser” for enkeltpersoner eller meget små grupper af personer. ”Der vil kun blive tale om ganske få pladser pr. rejse for netop at kunne opleve nærheden og det meget lokale islæt i den italienske kultur”, siger Claudia. De forventer, at rejserne vil være tilgængelige allerede fra efteråret 2015. Så det er vi mange, der vil glæde os til. At få lov til at opleve en snert af ”den italienske sjæl”.
Claudias og Claus’ website. www.azienda.dk.

Susanne Louw

Redaktionchef

Ejer af Kommunikate.dk - erfaren trend- og artikelskribent samt strategisk rådgiver indenfor PR-området og marketing. Tidligere direktør i reklamebranchen

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

twelve + fifteen =