Mænd og får

Det lille danske forlag Arvids har fået oversat og udgivet den italienske forfatter Davide Enias lille roman Mænd og Får. Er det overhovedet en roman?

Måske er det snarere en form for moralsk fabel. Mænd og Får sætter de helt store historier i menneskets liv sammen med opskrifter fra det romerske køkken, og den gør det på en måde, så læseren får appetit på såvel tilværelsen som på carbonara og coda alla vaccinara.
Fortælleren er Giovanni – en mand, der i 90’erne levede det ubekymrede og ubemidlede studenterliv i Rom, men nu små tyve år senere sættes over for en prøvelse, der kræver mandshjerte. Giovanni finder sin bedstefar Ciros dagbogsoptegnelser fra krigens tid. Det var en tid med helt andre og mere håndgribelige prøvelser end den weltschmerz, Giovanni har oplevet som forelsket studerende.
Og så kommer bogens helt uventede træk. Fortællingerne om Giovanni og Ciro gives et helt tidløst udtryk, idet forfatteren lader kærligheds- og krigshistorierne glide sammen med det romerske køkkens traditionelle opskrifter. Ja, der er opskrifter midt i romanen. De bedste kogebøger formår at sætte opskrifterne sammen i en større fortælling, som det for eksempel sker i Kåre Gades Ansjos fra 2011. Mænd og Får formår at gøre noget af det samme, bare i omvendt rækkefølge.
Spaghetti alla Carbonara giver krigens soldater kræfter til at tage endnu en tørn mod den fascistiske besættelsesmagt. Coda alla Vaccinara giver Giovanni mod på at springe ud i kærligheden.
Og nej, der indgår ikke får i nogen af opskrifterne. Titlen hentyder til noget helt andet.

Jonas Neivelt

Jonas Neivelt har siden han var ganske lille interesseret sig for Italien. Det resulterede i en universitetsgrad og flere ophold i Italien, blandt andet med arbejde på den danske ambassade i Rom. Nu skriver han artikler om sin store interesse og breder sig ud over mange forskellige emner – politik, historie, kultur, samfund, mad og naturligvis fodbold. Hvis det har interesse, kan han også oversætte og holde foredrag. Han taler mange sprog og er redaktionens selvudnævnte Italiens-nørd.